Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Шановні громадяни!
Доводимо до Вашого відома, що у Садгірському районному суді м Чернівці встановлено особливий режим роботи на період виборчого процесу
Відповідно до Указу Президента України від 27.08.2014 № 690/2014 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» та Постанов Верховної Ради України від 17 червня 2014 року №№ 1336-VІІ – 1501-VІІ, 26 жовтня 2014 року відбудуться позачергові вибори до Верховної Ради України та позачергові вибори сільських, селищних, міських голів у населених пунктах визначених цими Постановами.
На підставі рекомендацій щодо заходів із забезпечення розгляду судами справ, пов’язаних із виборчим процесом, затверджених рішенням Ради суддів адміністративних судів України 09.09.2014р. №48, у Садгірському районному суді м. Чернівці встановлено особливий режим роботи для суддів та працівників апарату суду у позаробочий час напередодні дня виборів та у день виборів.
Так, зокрема, затверджено графік чергування суддів та працівників суду. Відповідно до графіку чергування на час виборчого процесу Садгірський районний суд м. Чернівці працюватиме в такому режимі:
1) з 20.10.2014 по 24.10.2014 року суд працюватиме в установленому режимі роботи з 8:30 по 17:00 год.
2) з урахуванням особливостей провадження у справах пов’язаних із виборчим процесом, з 25.10.2014 по 26.10.2014 року суд працюватиме згідно графіку чергування з 00:00 по 08:00 год. у телефонному режимі та з 08:00 по 24:00 год. у звичайному робочому режимі.
Виборчі права громадян належать до найважливіших прав і свобод, гарантованих державою, а тому з метою належного їх захисту вважаємо за необхідне роз’яснити певні норми виборчого законодавства.
Основу правового регулювання підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 2014 року становлять:
Закон України «Про Центральну виборчу комісію», Закон України «Про Державний реєстр виборців», Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також спеціальне виборче законодавство, а саме: Закон України «Про вибори народних депутатів України», інші закони та прийняті відповідно до них акти законодавства.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, у тому числі Центральної виборчої комісії, комісій з референдуму, членів цих комісій, встановлено статтею 172 КАС України. Ця норма визначає порядок розгляду справ, пов'язаних із правовідносинами, які виникають у період виборчого процесу. Для таких справ установлено особливий порядок визначення їх предметної підсудності.
Зокрема, відповідно до частини четвертої статті 172 КАС України рішення, дії або бездіяльність окружних виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів, а також їх членів оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцем знаходження відповідної комісії.
Інші рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, що визначені частиною 3-4 ст.172 КАС України, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного за місцем знаходження відповідної комісії.
Відповідно до положень ст.173 КАС України справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцем знаходження відповідної комісії. При цьому суд, повинен звернутися до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, які порушують законодавство про вибори встановлено ст.ст.174,175 КАС України.
Відповідно до ч.3 ст.174 КАС України позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням.
Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори та референдум, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням.
Дії чи бездіяльність кандидатів у депутати, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, ініціативних груп референдуму, інших суб'єктів ініціювання референдуму, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори чи референдум, відповідно до ч.1 ст.175 КАС України мають право оскаржувати кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу, ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Позовна заява щодо оскарження дій чи бездіяльності осіб, перерахованих вище, подається до окружного адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.
Варто звернути особливу увагу на те, що швидкоплинність виборчого процесу обумовлюють спеціальні процесуальні строки на звернення із позовами до адміністративних судів, розгляду та вирішення відповідних спорів, а також інші особливості.
Згідно зі ст.172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше 24 години дня, що передує дню голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Позовні заяви про уточнення списку виборців може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування (ч.3 ст.173 КАС України).
Відповідно до ч.4 ст.174 та ч. 4 ст.175 КАС України позовні заяви щодо рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори та референдум, та позовні заяви з питань, передбачених ст.175 КАС України, може бути подано в п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Відповідно до положень ст.177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку апеляційного оскарження. Апеляційна скарга стосовно судового рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним.
Встановлені строки подання позовної заяви не можуть бути поновленими, а відтак позови та апеляційні скарги, що подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду (ст.179 КАС України).
Важливо також враховувати, що днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду.
Варто також звернути увагу на особливості судових рішень постановлених за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, та їх оскарження (ст.177 КАС України).
Так, суд, установивши порушення законодавства про вибори, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до іншої відповідальності, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв’язку з цим заходи, установлені законом.
Копії судових рішень невідкладно видаються особам, які брали участь у справі, або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.